Skleněné oči pro Vaši kancelář i domov

Potíže se zrakem byly první oblastí, na kterou začali lidé při užívání počítačů upozorňovat.  Tato technika zrak nepoškozuje, ale působí problémy vyvolané zrakovou únavou. Ale každý  uživatel počítače potřebuje něco, na čem se mu budou zobrazovat zprávy, hlášení, hry, dopisy,  korespondence. Něco, co mu zprostředkuje výstup z počítače, aby viděl, co se v něm děje.  Ta věc se jmenuje dobrý monitor. 
     
Dávno pryč jsou doby, kdy u každého počítače byl připojen  skleněný monitor. Taková bedna s obrazovkou, kterou  jste znali i dřívějších provedení klasických televizí. Označoval  se jako CRT a bylo pro něj typické to, že spotřeboval  hodně energie, a občas i zlobil. Po určité době používání se  obraz zhoršoval a tím nejvíce trpěly vaše oči. Hlavní nevýhodou,  kromě spotřeby, byla i velikost, který takový kus počítačového  „nábytku“ zabíral na stole. Dále díky principu činnosti  bylo nutné počítat s vyzařováním monitoru, protože proti  světlu citlivému luminoforu na obrazovce byly vysílány energeticky  nabité částice – elektrony – které po dopadu dokázaly  luminofor rozsvítit. I když díky normám řady TCO zaručovaly  CRT monitory minimální záření směrem dopředu, k očím  uživatele, průzkumy a dlouhodobé zkušenosti s jejich používáním  ukazují, že oči člověka, který pracuje s takovým moni   torem jsou daleko dříve unaveny, než v případě používání  monitorů LCD.  Bohudíky se ale časy mění, technologie jde dopředu mílovými  kroky a tak se dnes setkáte v podstatě jen s obrovskou  nabídkou monitorů typu LCD.   

LCD je budoucnost  
Monitor LCD je charakterizován především nízkou spotřebou  a během provozu se jeho parametry mění jen málo, ne- li vůbec. Výhodou LCD monitoru je prakticky nulové vyzařování  směrem do očí uživatele, takže doba práce, ergonomie  a pracovní pohoda se ocitly na daleko vyšší úrovni, než tomu  bylo u monitorů CRT. Monitory LCD se vyrábějí v mnoha velikostech.  Nejtypičtějším rozměrem včerejška je sedmnáctipalcový  monitor, dnes je ale vytlačován nabídkou monitorů devatenáctipalcových nebo jednadvacetipalcových, i většími  modely. Zákazník má radost, protože zvyšování nabídky na  trhu mu přináší jedno jediné. Ceny plochých monitorů neustále  klesají.  V loňském roce se na trhu objevil hit poslední doby – monitory  širokoúhlé formátu nejčastěji 16 : 10 nebo 16 : 9. Jejich  hlavní přednost je v tom, že dokáží zobrazit na pracovní ploše  mnohem víc, než klasický rozměr, vycházející z poměru stran   4 : 3. Uvítáte je především v kanceláři, kde si můžete nechat  rozbalit bez obav excelovskou tabulku, kde uvidíte o několik  sloupců víc, než kdybyste sledovali tabulku na monitoru klasickém.  U monitorů LCD se rovněž s kvalitou do nich vestavěných  panelů zlepšuje i pohled na ně. Teď nemyslíme ergonomické  a estetické hledisko, které rovněž hraje svou roli, ale  úhel pohledu, ze kterého vidíte obraz na monitoru.  Vysoký úhel pohledu   Dnes je základem minimální úhel pohledu 160° a více. A to  jak ve vertikálním, tak i v horizontálním pohledu. Při rozho   dování o koupi monitoru hraje své i jas a kontrast takového  monitoru. Čím vyšší je jas dodávaného kusu, tím lépe jsou  „nasvíceny“ plochy a lépe podány barvy a čím větší je kontrast,  tím, lepší máte rozlišení monitoru především v herních  scénách, kde například při střílečkách v temném lese vidíte  detaily na botách útočníka a přitom dostatečně jasně máte  zobrazenu třeba i tvář, osvětlenou obráncovou baterií. Je  jasné, že totéž platí i pro případ, kdy na monitoru promítáte  domácí video nebo filmy. Čím větší kontrast, tím zřetelnější  je podání detailů ve tmavých i ve světlých částech obrazu.  A poslední prvek je rychlost odezvy monitoru. Je to fyzicky  dáno principem LCD panelu, kde v médiu plavou mikrominiaturní  domény ( představte si to jako malé šištičky ) tak,  že nepropouští světlo. Po přivedení elektrického náboje se  všechny zorientují jedním směrem – a světlo dané barvy jimi  projde. Je jasné, že „tekutina“, ve které šišky plavou, není ideální  a proto jejich natočení určitou chvíli trvá. A to je právě  ona reakční doba. U špičkových modelů se technologové  dostali až na 2 ms odezvy, běžná hodnota je 8 ms a skutečně velmi dobré monitory především pro hráče a pro ty, kteří  sledují video na monitoru, by měla být pod 6 ms, jinak se  na ostře kontrastních přechodech objevují závojíčky a obraz  není dokonale podán.  

Překvapení v panelu  
Pokud čekáte, že můžeme s monitory LCD skončit, pak jste  právě teď na omylu. Protože monitory se prodávají, jak asi  tušíte i s reproduktorovými soustavami. A nutno říci, že některé  mají skutečně velmi dobrý zvuk. Najdete tu i takové  výjimečnosti, jako jsou monitory, které mají v noze subwoofer  pro přenos hlubokých frekvencí (basů) a na stranách  pak směrové reproduktory – levý a pravý. Takový systém  pak má zvuk podobný jako lepší domácí kino a můžete na  něm sledovat i filmy.  Dalším typem LCD monitorů dneška jsou modely, které mají  v sobě vestavěnou webovou kamerku. A tak, pokud sedíte  proti nim, můžete pomocí komunikačních programů, jako je  Skype nebo ICQ nejen vidět svůj protějšek, sedící za moni   torem počítače kdesi v dáli, ale díky této kameře vidí i on  vás.  Jistě znáte přehrávače MP3, a tak se nemůžete divit, že  v noze některých modelů LCD monitorů najdete rozbočovač  USB. Přehrávač nebo flash disk, vybavený  USB zásuvkou, pak nemusíte strkat do počítače, který  bývá někdy umístěn hluboko pod stolem, ale jednoduše  je „píchnete“ do nohy monitoru. Zvláštním případem  jsou pak například monitory ViewSonic, které mají  v noze umístěnou kolébku i na geniální přehrávač iPod  od firmy Apple. Existují dokonce i monitory, které mají  v sobě vestavěný televizní přijímač. Tak můžete tento  monitor využít ke dvěma účelům – jako televizi, tak i jako  zobrazovač, monitor pro váš počítač. Některé monitory  dokonce zakoupíte i s dálkovým ovládáním, abyste  se neunavovali tisknutím některých ovládacích prvků  na monitoru. Bývají nejčastěji umístěny na rámu kolem  obrazovky. Někdy i na noze a někdy dokonce i klejete,  jak nešikovně je výrobce umístil…      

Domů nebo do práce  
V každém případě, než se rozhodnete o koupi LCD monitoru,  rozmyslete si, na co jej budete používat. Pokud pracujete  profesionálně s grafikou, pak se vám určitě vyplatí dražší  modely například od firmy Eizo, které v současné době asi  představují na trhu úplnou špičku. Jejich výhoda totiž tkví  v tom, že u nich můžete, podobně jako u CRT monitorů,  nastavovat teplotu barev, a tak červená na obrazovce pak  bude opravdu červená i po výjezdu z tiskárny. Můžete je totiž  kalibrovat. Ostatní monitory jakoby byly všechny stejné –  může to tak být, protože mnoho výrobců odebírá LCD panely  od stejných výrobců – ale záleží hodně i na elektronice  a výbavě a pro domov dnes už hodně důležitém designu.  Podívejte se na nabídku – nejlepší tam, kde máte srovnány  výrobky pěkně vedle sebe. A vyberte si ten, který má pro vás  nejpříjemnější obraz. Ceny, ke kterým se ještě dostaneme,  jsou v mnoha případech dost podobné – výrobci se v tomto  směru dost hlídají. Určitě se ale přimlouváme za modely se  širokoúhlou obrazovkou o úhlopříčce alespoň 21” nebo 22”,  ty jsou totiž kupodivu levnější.  

Kolik zaplatíte  
Ceny LCD monitorů jsou velmi různé, ale počítejte s tím, že  různé velikosti obrazovek jsou doprovázeny cenami v následujících  rozmezích:  15” – cenové relace od cca 3500 do 18 000 korun, jsou  vhodné tam, kde nemáte moc místa a nezáleží vám tolik na  rozlišení;  17” – cena začíná zhruba na 3900 korunách a končí na  19 000 korunách, jde o nejprodávanější velikost monitoru,  který vás uspokojí rozměrem i rozlišením;  19” – zde se cenové rozmezí pohybuje od zhruba 4500 Kč  a končí na 20 000 korunách, špičkové monitory EIZO (viz  výše) pořídíte ale i za 37 000 korun, v této oblasti je na trhu  v současné době největší výběr v provedení klasickém i širokoúhlém;  20” začínají cenou na 5200 korunách a končí zhruba na 22  tisících korunách – tyto modely jsou zajímavé především  v širokoúhlém provedení, protože dokážou zobrazit vedle  sebe několik oken, například s textovým dokumentem a vedle  ještě tabulku;  21” začínají kolem 10.tisíc korun a končí až na hranici 50  tisíc, jde o velmi vyspělé monitory vhodné pro zpracování  videa, hry i pro kancelářské aplikace;  22” kupodivu, díky výhodnější technologii výroby posadili  výrobci cenově mezi 7500 a 11 tisíc korun, platí o nich to  samé, co pro předchozí případ – jsou jen cenově výhodnější;  23” monitor nabízí například ViewSonic za cenu 35 000  korun;  24” monitor pořídíte za cenu od 13 000 do 50 tisíc za špičkové  modely EIZO;  větší než 24” pak jsou už jen LCD televize, které díky existenci  konektoru DVI a nebo HDMI můžete připojit digitálně  k vašemu počítači.  Jak vidíte, nabídka na trhu je obrovská a my vás chceme  doprovodnými obrázky jen navnadit a ukázat, že si vybere  opravdu každý. Béžové, hnědé, červené, modré, zelené,  černé. Každému dle jeho gusta.   

Text: Miroslav Kubát 
Foto: archiv autora, Fujitsu-Siemens, Samsung, ViewSonic     
 

Napsat komentář