Když chci pracovat doma

Domácí pracovna dnes často světácky nazývaná Home Office je místo, které  si dříve nebo později pořídíte, pokud dojdete k názoru, že se vám lépe pracuje  v blízkosti vaší rodiny. 

Možná, že patříte mezi ty, kteří nemají  „padla“ s odchodem ze zaměstnání,  ale ve své obživě musí pokračovat  ještě doma. Kromě své kanceláře tak  máte svůj pracovní kout jako součást  vaší domácnosti a můžete tak vydělávat  peníze z tepla domova, což oceníte  například v době chřipkových epidemií.  Jak ale zařídit svoje pracovní místečko  tak, aby nenarušilo zóny, které vaši blízcí  používají k zábavě nebo k relaxaci? 

Místnost plná světla 
Ideální je, pokud můžete vaší pracovně  věnovat celou místnost. Malé byty ale  nutí člověk ke kompromisům a pak se  musíte pokojit s pracovním koutem. Ten  ale v zádném případě nesmí být temný.  Dostatek světla je v takovém případě tou  první věcí, na kterou musíte dávat pozor.  Světlo by přitom nemělo na pracovní  plochu dopadat zpříma, ale ze strany.  Další nezbytností je neoslňující stolní  lampa, pro praváky svítící z levé strany,  pro leváky naopak.Spodní hrana lampy  má být níže než rovina očí, aby vás světlo  neoslepovalo. Funkční osvětlení dopadá  za monitor. Světelný kontrast mezi okolím  a monitorem nesmí být velký, aby  neunavoval oči. Lampa by měla proto  poskytovat možnost nastavení výšky nad  pracovní plochu, měla mít otočné stínítko,  zdroj světla zapuštěný do stínítka  tak, aby nepřesahoval jeho okraj a i případně  předřadník, který hlídá kolísání  světla a umožňuje volbu jeho odstínu.  Nesmíte ale zapomenout na centrální  světlo. Pracovna by měla být dobře  osvětlena i například lustrem. 

Kdo židli má bydlí 
Sedavá kancelářská práce vyžaduje kvalitní  židli a to platí i pro vaší domácí pracovnu.  Tady rozhodně nešetřete a pořiďte  si kvalitní otočnou židli. Zvlášť, pokud  prací doma trávíte podstatnou část pracovního  dne, potřebujete dobře sedět,  jinak na svých zádech brzy poznáte, jaké  chyby jste se dopustili. Pracovní židle  musí mít nastavitelnou výšku sedadla.  To by mělo být vzadu mírně vyvýšené  a vpředu zaoblené. Dále je třeba, aby  pracovní židle byla dostatečně široká. Při  nákupu bychom se proto měli přesvědčit,  zdali nás židle netlačí do stehen, což  by bránilo vhodnému prokrvování končetin.  Nesmí u ní chybět podpěry rukou,  protože snižují nápor na páteř a ramenní  svaly, a polohovatelná opěrka na záda.  Ta je v ideálním případě ergonomicky  tvarovaná a podpírá páteř zejména  v bederní oblasti. Pro uvolnění napětí  zad slouží houpací mechanismus s aretací  v základní poloze a nastavitelnou  silou protiváhy Židle by rozhodně měla  být stabilní. Velmi praktická je podnož na kolečkách. Ty je dobré volit s brzdným  systémem. Kvalitní typy židlí mají pětiramenné  podnoží s volitelnými kolečky na  hladký nebo hrubší povrch. 

Pod vázu stůl 
Dostatečně velká pracovní plocha  pohodu při práci, a tím i výkon,  významně ovlivní. Proto zde platí, čím  větší stůl, tím lepší. Při nedostatku místa  je možné rozšířit si pracovní plochu  pomocí přídavných sklápěcích desek.  Předpokládejme, že vaše domící kancelář  bude mít počítač, tiskárnu, telefon a více  či méně velkou hromadu papírů, brožurek,  seznamů a podobného papírování.  Pak je pro vás vhodný psací stůl ve tvaru  písmene L. Vhodné je tento typ stolu  kombinovat s takzvaným PC stolem,  který má výsuvnou poličku neboli podvěs  na klávesnici a vzadu lišty, které skryjí  kabely. Spojovací roh využijeme k umístění  monitoru, horní okraj monitoru by  měl být ve výšce vašeho obočí ve vzdálenosti  na délku ramen. Širší část stolu  používáme na psaní, užší na telefon, fax,  scanner a jiné doplňky. Výškový rozdíl  mezi deskou stolu a sedací plochou židle  by měl být zhruba 27 – 29 cm. Vhodné  jsou stoly, u kterých se dá výška pracovní  plochy regulovat. Neměla by ale  být menší než 70 cm a větší než 75 cm.  Pracovní stůl lze doplnit kontejnerem se  zásuvkami. Takové řešení má tu výhodu,  že kontejnery na kolečkách, které se po  skončení práce mohou schovat pod stůl  a při práci poslouží jako pomocná pracovní  a odkládací plocha. 

Sešívačka v pytli 
Při navrhování pracovny byste měli vzít  do úvahy i ostatní vybavení, bez kterého  se při práci neobejdete. Sem patří  hodiny, koš na papír, pořadače a police  na knihy případně knihovna. Ta může  plnit zároveň funkci zástěny a oddělovat  pracovní kout od ostatního prostoru.  Na drobné předměty jako je sešívačka,  zásobník se svorkami, lepící lístečky  a podobně výborně poslouží závěsné  textilní pytle. Mobilní policové sestavy  použijeme na dělení prostoru a zároveň  budou plnit svoji prvotní funkci. 

Text: Vladimír Iliev 

 

Napsat komentář