Chcete opravdu přestat kouřit?

Podle statistik až 80 % kuřáků touží přestat kouřit. Ovšem úspěšnost těch, kteří se odhodlali si s řešením tohoto problému poradit sami, bez cizí pomoci, jsou pouhá dvě procenta. Zbylá většina se do roka ke kouření vrátí. Přesto, že jim to komplikuje život nejen doma, ale i v zaměstnání.

Doby, kdy se dalo kouřit v kanceláři, jsou ovšem v nenávratnu. V mnoha firmách a velkých společnostech je prostředí nekuřácké, „závisláci“ na nikotinu musí chodit ukájet své choutky nedůstojně do kuřáren, nebo dokonce ven. Navíc přitom takto každodenně ukrajují z pracovní doby mnoho desítek minut. Závislost na nikotinu je však skutečné onemocnění, problém psychický i fyzický, proto jeho řešení patří do rukou odborníka. Samoléčení totiž troskotá nejčastěji na postupném opadání počáteční vůle, za což mohou nikotinové receptory v našem mozku, které jsou u některých z nás lidově řečeno „více hladové po nikotinu“ a sama vůle na ně ve většině případů nestačí. Právě u nich ale může výrazně pomoci vážně míněná léčba.

Lékař nebo poradna
Chcete-li skutečně se svou závislostí skoncovat, může vám při tom pomoci buď obvodní lékař, nebo odborníci v síti center a poraden pro odvykání kouření. Všude tam jsou schopni předepsat léky, které mozek člověka touhy po neustálém přísunu nikotinu skutečně zbaví a způsobí, že mu prostě cigareta přestane chutnat. Úspěšnost léčby s podporou lékaře a s pomocí moderních účinných léků je podle posledních výzkumů až 44 procetní, při prodloužení léčby ještě roste. Důležitým faktem je, že nejnovější medikamenty výrazně omezí abstinenční příznaky, protože jejich účinek narůstá postupně od prvních dní (během nichž lze normálně kouřit). Člověku však cigareta přestává přinášet kýžený požitek, neodolatelná chuť na cigaretu mizí.

Ze dne na den ne
Podobné záležitosti jsme si zvykli řešit často formou novoročního předsevzetí, ovšem jak známo, cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly a člověk sice míní, leč zažité stereotypy mění. Navíc na „akci“ samotnou je nutné se včas připravit, aby první den bez cigarety nebyl zároveň také tím posledním. Znamená to, že pokud se opravdu chcete obejít bez cigarety k nějakému konkrétnímu datu, musíte s profilaxí začít nejpozději měsíc předem. Je pochopitelně nutné se důsledně řídit radami lékaře, zejména pokud jde o poctivé dobrání léků až do konce. Lidský mozek totiž potřebuje alespoň tři měsíce nikotinové abstinence, jinak se  po vysazení léčby touha po nikotinu vrátí zpátky.

Žvýkačky, náplasti, e-cigarety a dýmky
Žvýkačky nebo náplasti Nicorette uvolňují do těla nikotin, a snižují tak abstinenční příznaky vzniklé vysazením cigaret. Fungují jako určitá náhražka za cigarety, ale je jasné, že pokud člověk přejde na jiný způsob vpravování nikotinu do těla, závislosti se tím nezbaví. Bude muset postupně snižovat dávky nikotinu, a s největší pravděpodobností se tudíž nevyhne abstinenčním příznakům. Pokud se rozhodnete aplikovat cigaretové žvýkačky nebo náplasti, musíte úplně zrušit kouření, jinak nemá tato metoda žádný smysl. Žvýkačky jsou zbytečné pro kuřáky, kteří na nikotinu závislí nejsou. E-cigareta je sice vzhledově podobná té klasické, ale funguje na baterie, vdechuje se nikotin a speciální aromatická esence z vložené patrony, nevdechuje se ani dehet a oxid uhelnatý a s tím ani karcinogenní látky. Dávkování je volitelné.
Pro okolí to tedy znamená konec pasivního kouření, ovšem nelze tvrdit, že elektronická cigareta je zdraví prospěšná, rozhodně však škodí mnohem méně než tabákový kouř z klasické cigarety. Elektronická cigareta není ani cestou k odnaučení se kouřit. Na podobném principu funguje také E-dýmka, která má tvar i rozměr skutečné dýmky a elektronický kouř neobsahuje žádný dehet.

Úklid pracoviště motivuje 
Uspořádáte-li si pracoviště tak, aby bylo čisté a přehledné, může vám to pomoci snížit hladinu stresu a přispět k větší efektivnosti práce. Jmse-li totiž obklopeni nepořádkem, i naše mysl je neuspořádaná a úzkostná.
Obklopte se pokojovými rostlinami, pomohou vám v boji s toxiny, které mohou unikat z kancelářského nábytku, či s elektrosmogem vyzařujícím z elektrických přístrojů včetně počítačů. Podle výzkumů NASA dovedou některé druhy pokojových květin eliminovat z ovzduší látky jako formaldehyd, benzen nebo trichloretylén. Mezi užitečné “požírače” znečištění vzduchu patří například zelenec, syngónium, scindapsus a filodendrony. Navíc zelená barva rostlin uklidňuje a působí dobře na unavené oči. Pracovní stůl by měl být vždy uklizen, v ideálním případě by na něm mělo ležet pouze to, s čím právě aktivně pracujete. Umožní vám to soustředit se na právě vykonávanou činnost. Podle principů feng shui by stolní osvětlení mělo být umístěno v levém zadním rohu stolu a na stole by měla stát váza s květinami. Umožněte volnou cirkulaci vzduchu mírným pootevřením okna. Vydýchaný vzduch způsobuje ospalost, poruchy koncentrace a bolesti hlavy. Alespoň jednou do roka udělejte generální úklid, vytřiďte a vyházejte všechny nepotřebné papíry a materiály. Důležité dokumenty mějte úhledně zařazené v barevných pořadačích.

Proti elektrosmogu
Do blízkosti monitoru počítače si položte svůj oblíbený kámen. Některé kameny mají dokonce schopnost pohlcovat negativní energie. Je to například křišťál, růženín či černý turmalín. Čas od času je nutné nerost vyčistit – například ponořením na dvacet čtyři hodin do slané vody. Elektrosmog můžete odrušit i s pomocí tachyonové technologie. Tachyonové buňky se dají umístit na mobilní telefony, monitory, klávesnice, myš i rádio. Elektrické hodiny byste měli raději vyhodit a nahradit je klasickými. Energii místnosti obohatíte i zapálením aromaterapeutické vonné lampy. Například rozmarýnový olej a olej z máty peprné pročišťují mysl a napomáhají soustředění, heřmánek zase uklidňuje, je vynikajícím antistresorem a nemá žádné kontraindikace, borová vůně osvěžuje, zvedá sebedůvěru a pomáhá chránit před chřipkovým onemocněním.

Co nastane po poslední cigaretě
- po 24 hodinách se vaše tělo zbaví oxidu uhelnatého v krvi
- během několika dnů se zlepší chuť, čich a zlepší se dýchání
- během několika týdnů se zlepší prokrvení celého těla, pocítíte zlepšení celkového zdravotního stavu
- během několika měsíců ustupuje kašel a problémy s dýcháním
- během několika let se o 50% snižuje riziko rakoviny plic a riziko infarktu
- přibližně po deseti letech se bývalý kuřák dostává na úroveň nekuřáka

Jak si znovu nezapálit
Kouření bývá obvykle spojeno s nějakým místem, zvykem nebo lidmi, které kuřáka nutí automaticky si zapálit. Je tedy vhodné tyto situace eliminovat nebo nejlépe úplně vypustit.
Zbavit se cigaret, popelníků, zapalovačů a dalších věcí má význam samo o sobě v tom, aby nám tyto věci kouření nepřipomínaly. Pokud z toho učiníme rituál, ať už věci spálíme, hodíme do vody nebo zakopeme, může to pro nás být impulsem a symbolem nového začátku.
Pokud vám v boji proti kouření pomáhají žvýkačky, bombóny nebo konzumace jiných pochutin, se sladkostmi to nepřehánějte: jejich zvýšená konzumace může vést k jiným zdravotním problémům nebo k nadváze.

Závislost na nikotinu je mnohem silnější než u jiných drog, může vzniknout už u první cigarety, projevuje se u cca 90% pravidelných kuřáků. Kouřením se množí tzv. nikotinové receptory, které pak reagují na nedostatek drogy. Po odeznění závislosti jsou receptory v klidu, stačí však malá dávka nikotinu a probudí se, závislost se potom vrací.

Při přechodu na tzv. Light cigarety dochází k častějšímu a hlubšímu vdechování kouře do plic, aby tělo získalo dávku, na kterou je zvyklé.  Kouření Light cigaret má smysl pouze pro sváteční kuřáky, kteří nepotřebují udržovat určitou hladinu nikotinu, takže při kouření lehkých cigaret omezují příjem škodlivin.

Text: Pavel Kotrč, Foto: archiv

Napsat komentář