Češi dokázali sklu vdechnout emoce

České sklo dobývá ve světě zpět ztracené pozice. Za tímto úspěchem stojí um tuzemských sklářů, kteří dokázali tradiční řemeslo propojit s moderními technologiemi. Možná proto expozice českých výrobců skleněných svítidel patřily na letošním veletrhu Euroluce, součásti slavného Salone del Mobile, k těm nejvyhledávanějším.

Lasvit

Výjimečným architektonickým ztvárněním poutal pozornost stánek firmy Lasvit. Pod obřími zlatě lesknoucími se stínidly byly ukryty čtyři unikátní světelné instalace, volně propojené mottem Theory of Light. „Jsme milovníci světla. Po jedenácti letech práce se sklem a světlem jsme dospěli k naší vlastní teorii světla. Výsledky našich experimentů prezentujeme ve formě jedinečných světelných instalací,“ řekl umělecký ředitel společnosti Maxim Velčovský. Lasvit tentokrát nechal designérům volné ruce v práci se světlem a sklem. Jednotlivé instalace představovaly rozhodující aspekty formující světlo, kterými jsou příroda, odraz, spektrum a vnímání samo o sobě. Každou z nich stvořil jiný designér a každá byla jedinečná. Všechny spojovala krása řemeslně zpracovaného českého skla a variabilita, díky níž je lze uplatnit v jakémkoliv prostoru. Středobodem pozornosti se stala interaktivní instalace Traces od dvojice designérek Kataríny Kudějové Fulínové a Kateřiny Handlové. Pozornost lákaly také experiment s barevným spektrem, uplatněným v instalaci nazvané De-Lux-Ity od Wandy Valihrachové, svítící objekt stavící na odrazu světla, nazvaný Aura, od Márii Čulenové nebo kreace na přírodní téma Liana od Maxima Velčovského.

Preciosa

Česká značka Preciosa v zahraničí působí daleko aktuálněji a moderněji než v tuzemsku, kde se do povědomí zapsala jako výrobce tradičních křišťálových lustrů. Její záběr je však daleko širší, světelné instalace made in Preciosa zdobí veřejné budovy a lobby nejdražších hotelových řetězců po celém světě. Cílem letošní prezentace nazvané Joy, Life & Light bylo provést návštěvníky cestou smyslového designu, probudit v nich radost a vykouzlit jim úsměv na rtech. „V Miláně jsme co největšímu počtu návštěvníků chtěli ukázat, jak dokážou naše světelné instalace probouzet emoce,“ vysvětlil Michael Vasku, kreativní ředitel společnosti Preciosa Lighting. Kupole z foukaných perel, ve které světelné efekty navodily pocit jízdy na kolotoči, byla centrem úspěšné prezentace značky. Pod klenbou o průměru osm metrů, tvořenou osmi tisíci čirých, opálových, jantarových a růžových koulí, se lidé mohli obejmout a podle intenzity jejich objetí se rozsvítila celá instalace. Návštěvníci si mohli sami zvolit, zda chtějí pouze vnímat atmosféru přítomného okamžiku, nebo se vrátit do dětských let, nasednout na houpacího koně a nechat se unášet do světa fantazie.

Bomma

Mladá česká značka Bomma představila v Miláně čtyři nové kolekce, pod nimiž jsou podepsáni čeští i zahraniční autoři. Designér Boris Klimek navrhl sérii svítidel z barevných oblázků, které vytvářejí nejen závěsná svítidla, ale také stojací lampy různých velikostí. Jeho kolekce nazvaná Pebbles dokáže být komorní, nebo naopak ve velké konfiguraci působit ohromujícím dojmem. „Inspiroval jsem se jednoduchými formami skla, jejich vzájemným propojováním mi vyšla inspirace korálky anebo drobnými drahými kameny, jen přenesenými do trochu větších rozměrů. Chtěl jsem, aby bylo možné z pár skleněných komponentů složit velké množství sestav, aby si v Pebbles každý mohl najít něco jiného,“ vysvětlil svůj záměr Boris Klimek.

Brokis

Poměrně rozlehlou expozicí se představila také značka Brokis. Úspěšná sklářská firma, která tvoří ve sklárnách v Janštejně na Vysočině, přitahuje svým přístupem k tradičním technikám barvení skla. V architektonickém ztvárnění kreativní ředitelky Lucie Koldové se propojily novinky podle jejího návrhu Ivy a Puro Contour s kolekcemi Awa japonské designérky Fumie Shibata nebo svítidel Geometric a Night Birds Borise Klimka a Lenky Damové.

Sans Souci

Pod názvem, evokujícím půvabný zámek Fridricha Velikého, se ve světě prosazuje Sans Souci, další česká firma. K úspěchu její milánské expozice Light moments přispěli Rony Plesl, jenž navrhl levitující lampičky Rebels, nebo Lukáš Jabůrek a Martin Opl svou svítící geometrickou stěnou Diamond Wall.

Propojení tradiční výroby s moderními technologiemi, kreativní expozice, které umožnily návštěvníkům aktivně se zapojit do vytváření světelných show, přinesly českým výrobcům skleněných svítidel v Miláně nebývalý úspěch. Pro oživení českého sklářského průmyslu to do budoucna znamená povzbudivý příslib.

Text Alena Kodlová, foto archivy firem

Napsat komentář